Katwijk heeft een VoorleesExpress!

Gepubliceerd op: 7 januari 2022 10:52

Mooie verhalen voorlezen bij kinderen thuis in gezinnen met een taalachterstand, dáár draait het om bij de VoorleesExpress. Ook in Katwijk zijn sinds kort voorleesvrijwilligers actief om de taalomgeving in huis te verrijken. Daniëlle van Rhijn is zo’n enthousiaste voorlezer bij de VoorleesExpress. Zij vertelt graag hoe mooi het is om een gezin op weg te helpen naar een betere taalontwikkeling.

Wat is de VoorleesExpress?

De VoorleesExpress is een landelijk initiatief voor kinderen die extra aandacht kunnen gebruiken op het gebied van de Nederlandse taal. Enthousiaste vrijwilligers komen bij gezinnen thuis om de taal te stimuleren door middel van voorlezen en taalspelletjes.
Ook in Katwijk wordt de VoorleesExpress aangeboden. De organisatie hiervan is in handen van Bibliotheek Katwijk en Stichting Jeugd en Samenleving Rijnland (JES).

Voorlezen bij een gezin

Vrijwilliger Daniëlle is in september begonnen bij een gezin in Valkenburg. Via de Pabo kwam ze er achter dat met voorlezen thuis extra studiepunten te verdienen zijn. Daniëlle: “Ik vind voorlezen en lezen heel leuk. En als ik daarmee kinderen kan helpen, wordt het nog leuker! Je krijgt echt het gevoel een verschil voor mensen te kunnen maken.”

Voorleesvrijwilligers worden door professionals van Bibliotheek Katwijk en JES begeleid. Na een training volgt het bezoek bij een gezin. Voorleesvrijwilligster Daniëlle vond het best spannend om de drempel van een huis over te gaan zonder dat ze precies wist waar ze terecht kwam. “Maar eigenlijk was het ook heel gewoon! Ik had veel boekjes en spelletjes meegenomen, ik stelde mezelf voor en ben gelijk aan de slag gegaan. De kinderen van 7 en 3 jaar gingen meteen om me heen zitten, ze vonden het heel leuk. Ik werd gastvrij ontvangen en voelde me direct op mijn gemak”, aldus Daniëlle.

Daniëlle merkt dat kinderen echt genieten van het voorlezen, ze zitten er al helemaal klaar voor als ze komt. Eerst wordt er voorgelezen en daarna een spelletje gespeeld. Ook de ouders zijn blij met de komst van de voorleesvrijwilliger in het gezin. Daniëlle: “Ouders kunnen ook in hun eigen taal voorlezen, maar ze vinden het juist belangrijk dat hun kinderen goed Nederlands leren.”

Naar de bibliotheek

Een bezoek met het gezin aan de bibliotheek is onderdeel van het programma van de VoorleesExpress. De kinderen kunnen gratis lid worden en ouders worden gestimuleerd om voortaan zelf met hun kinderen regelmatig de bibliotheek te bezoeken. In totaal wordt twintig keer bij een gezin thuis voorgelezen. Op deze manier ervaren ouders en kinderen hoeveel plezier je aan taal kunt beleven en leren ze de weg te vinden naar de bibliotheek. Bibliotheek Katwijk heeft een speciaal Taalhuis in Bibliotheek Hoornes/Rijnsoever en JES heeft naast de VoorleesExpress nog meer programma’s om kinderen en ouders thuis te ondersteunen.

Ook voorleesvrijwilliger worden?

Over de vraag of zij het anderen zou aanraden om voorleesvrijwilliger te worden bij de VoorleesExpress hoeft Daniëlle niet lang na te denken. “Iedereen kan voorlezen. Iedereen kan memory of een kwartetspelletje spelen. Iedereen kan tekenen en daarover leuke gesprekjes hebben. Het mooie is dat je dan gezinnen al kunt helpen. Dus ben je opa of oma, of doe je de PABO net als ik? Meld je aan en word voorleesvrijwilliger!”

Wie meer in informatie wil hebben, kan terecht bij Petra Jansen van Bibliotheek Katwijk of Fariidah van Leeuwen van JES: stuur een mailtje naar pjansen@bibliotheekkatwijk.nl of voorleesexpresskatwijk@jesrijnland.nl