Workshop Minecraft: Bouw een Romeins fort

Gepubliceerd op: 31 januari 2022 08:47

Hoe ziet een Romeins fort er eigenlijk uit? Wat is de Limes nu precies? En wat heeft dat te maken met die beroemde Peutinger kaart uit het Katwijks Museum? Bibliotheek Katwijk organiseert in de voorjaarsvakantie voor kinderen van 9 t/m 12 jaar een workshop ‘Minecraft: Bouw een Romeins fort’ in de Makersplaets van de Hoofdbieb. Op dinsdag 1 maart van 10.00 tot ongeveer 13.00 uur duiken we met deze digitale workshop in de Romeinse geschiedenis en de bouw van een Romeins fort.

Koop hier een kaartje voor deze leuke workshop Minecraft

Bezoekje aan het Katwijks Museum

Om 10.00 uur verzamelen de deelnemers zich op deze dinsdagochtend bij de Hoofdbibliotheek aan de Schelpendam. Vervolgens brengen we met elkaar een bezoekje aan het Katwijks Museum om daar de Peutingerkaart te bekijken. Deze kaart geeft een beeld van de Romeinse wereld. Het begint bij de Noordzee en geeft aan wat de toenmalige reiziger over Nederland moest weten.

Langs de Limes (de noordgrens van het Romeinse Rijk) stonden in het huidige Nederland wel zo’n 20 forten. In een fort werden wel zo’n 500 tot 800 voetsoldaten en ruiters ondergebracht. En elk fort werd gemaakt volgens eenzelfde ontwerp. Dus hoe zag zo’n fort er dan uit en waar was het van gemaakt? Je gaat het allemaal leren tijdens de workshop in de bieb. Iedereen kan daarna zijn/haar eigen fort uit de Romeinse tijd bouwen. Zorg dat je erbij bent!

Minecraft

Het computerspel Minecraft is ongekend populair bij kinderen en jongeren. Met deze 'digitale LEGO' kun je in een oneindige wereld naar hartenlust bouwen, in je eentje of met andere spelers. Een trainer van ProBiblio komt met een set Minecraftlaptops naar de bibliotheek voor deze workshop. Op een originele manier leren kinderen iets over erfgoed en over historische thema’s maar ook trainen ze daarnaast vaardigheden zoals ruimtelijk inzicht, creatief denken, samenwerken en ICT-basisvaardigheden. Het is een voorwaarde om al wat ervaring te hebben met Minecraft. Deze workshop wordt georganiseerd in samenwerking met ProBiblio.

Meedoen?

Zin om in de voorjaarsvakantie op dinsdag 1 maart aan de slag te gaan in deze workshop Minecraft: Bouw een Romeins fort? Er kunnen maximaal 12 kinderen meedoen in de leeftijd vanaf 9 t/m 12 jaar, dus geef je snel op. Deelname: € 3,- per persoon. Kaarten zijn te koop via de knop hierboven en in de bibliotheekvestigingen in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. De bibliotheek volgt de maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.