Filmavond met drama/thriller over moordzaak

Gepubliceerd op: 1 juli 2021 16:15

Bibliotheek Katwijk heeft op vrijdagavond 22 april om 19.30 uur een mooie filmavond op het programma staan in de Hoofdbibliotheek. De keuze voor de film is gevallen op een boekverfilming uit 2020 gebaseerd op het boek van Bas Haan over De Deventer Moordzaak (2009). Een extra leuk feitje is dat het op zaterdag 23 april Wereldboekendag is. Boek en film komen bij elkaar op deze vrijdagavond-filmavond in Katwijk. Van harte welkom!

Over een kwalijk mediacircus

Een film over de nog altijd geruchtmakende Deventer moordzaak, een van de langst lopende rechtszaken uit de geschiedenis van het Nederlands strafrecht. Het is ook een van de meest spraakmakende mediamoordzaken die we in Nederland op de beeldbuis, in kranten en bladen meemaakten. De rijke weduwe Wittenberg kwam in 1999 door wurging en messteken om het leven en haar testamentair executeur Ernest Louwes draaide ervoor in de bak. Het waargebeurde en meeslepende drama laat zien hoe de rechtszaak rondom deze moord veranderde in een misselijkmakend nationaal mediacircus. De film draait vooral om dit kwalijke mediacircus en de journalistieke verantwoordelijkheid. Fedja van Huêt speelt de overtuigende volhardende onderzoeksjournalist Bas Haan die de waarheid boven tafel probeert te krijgen. Door de focus op nepnieuws en alternatieve feiten voelt de film zeer actueel.

Toegangskaarten

Iedereen is van harte welkom op deze filmavond op vrijdagavond 22 april om 19.30 uur in de Hoofdbibliotheek. Toegang: € 6,50 voor leden en € 8,50 voor niet-leden. Kaarten zijn te koop via de knop bovenaan dit artikel en in de bibliotheekvestigingen in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg.