Gratis cursus taalcoaches

Gepubliceerd op: 27 maart 2022 13:45

Veel mensen willen de Nederlandse taal leren. Daarom is er behoefte aan nieuwe taalcoaches die daarbij hulp bieden. Wie zelf goed Nederlands spreekt/schrijft en het fijn vindt om iemand te helpen en daar tijd voor vrij wil maken, kan taalcoach worden. Nieuwe taalcoaches en/of belangstellenden om taalcoach te worden, krijgen in vier middagen (9, 16, 23 en 30 mei van 15.00 tot 17.00 uur) een gratis taalcoachcursus aangeboden in Bibliotheek Hoornes/Rijnsoever.

Regel hier je deelname aan deze gratis cursus voor taalcoaches

Taalcoach

Taalcoaches zijn vrijwilligers die mensen verder helpen met de Nederlandse taal. Degene die Nederlands wil leren geeft aan waarmee hij/zij geholpen wil worden en de taalcoach ondersteunt dat. Dit kan door samen te praten, te lezen en/of door te helpen met huiswerk: vaak spreken taalcoach en taalleerder wekelijks af om een uur/anderhalve uur samen te werken. Taalcoaches kunnen voor advies en oefenmateriaal terecht in het Taalhuis van de bibliotheek.

Taalhuis in Bibliotheek Hoornes/Rijnsoever

In het Taalhuis in de bibliotheek is iedereen welkom die beter Nederlands wil leren lezen, spreken en schrijven. Er staan in de bibliotheek oefenboeken en er zijn oefenprogramma’s op de computer beschikbaar. Taalcoaches kunnen in de bibliotheek afspreken met hun cliënt om samen te praten en te oefenen.

Gratis cursus

Wie zich als taalcoach aanmeldt of erover denkt om taalcoach te worden, kan zich ook opgeven voor een gratis cursus van vier middagen. Hierin leer je meer over hoe een nieuwe Nederlander de taal leert en wat jij daaraan kunt bijdragen. Ook is er aandacht voor culturele verschillen en communicatie met iemand uit een andere cultuur. De training is gratis. De cursusdata zijn: maandag 9, 16, 23 en 30 mei van 15.00 tot 17.00 uur in de bibliotheek aan de Hoorneslaan. Er is plek voor 15 deelnemers. Ook na de cursus blijft er begeleiding. Er zijn regelmatig taalbijeenkomsten over thema’s waarin ook gelegenheid is om te overleggen met andere taalcoaches.

Mee info + aanmelden?

Meld je aan om taalcoach te worden en help iemand zijn/haar taalkennis te verbeteren. Het levert jezelf ook iets waardevols op. Voor meer informatie over deze gratis cursus kun je bellen/mailen naar Monique Kromhout van Bibliotheek Katwijk, tel. 071 4021983 of 06 535 88 720 (maandag t/m donderdag tijdens kantooruren) of via mkromhout@bibliotheekkatwijk.nl. Aanmelden: via de knop bovenaan dit bericht of aan de balie van de bibliotheken in Katwijk, Rijnsburg of Valkenburg.