Martijn en Lotte: Katwijkse voorleeskampioenen 2022!

Gepubliceerd op: 16 februari 2022 14:03

Martijn Hoevens van De Horizon en Lotte van Leeuwen van de Oranje-Nassauschool zijn de Katwijkse Voorleeskampioenen van 2022. Dat besliste zaterdag een deskundige jury aan de hand van ingestuurde voorleesfilmpjes. Aandacht voor plezier in lezen en het belang van voorlezen is belangrijker dan ooit. Martijn en Lotte zijn dit jaar tot de beste voorleesambassadeurs van Katwijk uitgeroepen.

Bibliotheek Katwijk organiseert de voorronde van de Nationale Voorleeswedstrijd al vele jaren. Dit populaire voorleesevenement is speciaal bedoeld voor leerlingen uit de groepen 7 en 8 van de deelnemende basisscholen in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. Vanwege de beperkende coronamaatregelen kon de wedstrijd niet ‘live’ met publiek worden georganiseerd. Alle 17 schoolkampioenen (12 uit Katwijk, 4 uit Rijnsburg en 1 uit Valkenburg) hebben daarom een voorleesfilmpje ingestuurd en deze zijn door een deskundige jury beoordeeld.

Winnaars

Voor juryleden Mark van Dijk (schrijver), Carolien van Egmond (medewerker Bibliotheek Katwijk én juryvoorzitter) en Atie Kuijt (raadslid gemeente Katwijk) was het een hele klus om de ingestuurde filmpjes te bekijken. De kinderen lazen hierop een fragment voor uit een kinderboek. Volgens de jury was ook dit jaar het niveau van de voorlezers erg hoog en lazen ze allemaal met enorm veel enthousiasme voor. Uiteindelijk werden er twee winnaars aangewezen: Martijn Hoevens van De Horizon die voorlas uit ‘De Gorgels’ van Jochem Myer én Lotte van Leeuwen van de Oranje-Nassauschool. Zij las voor uit ‘Juf Braaksel en de mysterieuze verdwijning’ van Tosca Menten.
Beide Katwijkse winnaars gaan door naar de Provinciale ronde.