GEANNULEERD: Lezing schrijfster Lisa Weeda over haar moederland Oekraïne

Gepubliceerd op: 12 april 2022 15:42

Momenteel staat het boek ‘Aleksandra’ van Lisa Weeda hoog genoteerd in de bestseller top 60 (op 12 april zelfs op plek 1!). Schrijfster Lisa Weeda komt op maandagavond 20 juni om 20.00 uur in de Hoofdbibliotheek vertellen over dit populaire boek waarin de geschiedenis van haar Oekraïense familie centraal staat. Actueler en imposanter kan een roman, met in een notendop de geschiedenis van Oekraïne, haast niet zijn. Welkom op deze bijzondere avond met Lisa Weeda in de bibliotheek, een avond waarop een eeuw geschiedenis van Oekraïne uitkomt bij de oorlog van vandaag.

Aleksandra

De zeer succesvolle debuutroman van Lisa Weeda heet Aleksandra en is in oktober 2021 verschenen. Met enorm veel vertelplezier vertelt Lisa een uitzonderlijke familiegeschiedenis, die begint bij haar grootmoeder Aleksandra. In 1942 wordt zij vanuit Oekraïne gedeporteerd en in Duitsland in de oorlogsindustrie tewerkgesteld. Haar kleindochter Lisa reist later naar haar grootmoeders geboorteplaats Loegansk en ontmoet, op de vleugels van haar verbeelding, haar overgrootvader Nikolaj, die al bijna driekwart eeuw op zijn dochter zit te wachten. Samen met hem gaat ze op zoek naar sporen van haar neef Kolja, die tijdens het recentelijk opgelaaide conflict in Oost-Oekraïne is vermoord. De geschiedenis van haar Don Kozakken-familie komt moeiteloos tot leven.

Aleksandra is het verhaal van een familie tussen Oost en West die maar niet loskomt van een gebied dat nooit rust lijkt te vinden. Lisa Weeda vond de vorm en de stem om dit indringende verhaal op een grandioze manier te vertellen.

Over Lisa Weeda

Lisa is een Nederlands-Oekraïense schrijver, literair programmamaker bij Mooie Woorden en virtual reality regisseur. Tekst is altijd de basis van haar werk, maar vorm staat vrij. Oekraïne, het moederland van haar grootmoeder, staat vaak centraal in haar werk. Haar virtual reality werk ROZSYPNE, dat het Oekraïense perspectief van de MH17-ramp exploreert, ging in wereldpremière op het IDFA festival 2019. ‘Aleksandra’(2021) is haar eerste roman en daarmee is zij genomineerd voor de Libris Literatuurprijs 2022. Dit jaar werd Lisa Weeda al verkozen tot literair talent door de Volkskrant.

Erbij zijn?

Iedereen is van harte uitgenodigd voor het verhaal van Lisa Weeda op maandag 20 juni om 20.00 uur in de Hoofdbibliotheek. De Readshop Rijnsburg verzorgt op deze avond de boekverkoop en Lisa Weeda is altijd bereid een boek te signeren. Toegangskaarten zijn te koop via de knop bovewnaan deze pagina en in de bibliotheekvestigingen in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. Prijs € 6,- voor leden en € 8,- voor niet-leden.