Lezing Jaap Tielbeke

Gepubliceerd op: 22 september 2022 13:55

Op 10 oktober zal klimaatjournalist en redacteur Jaap Tielbeke een lezing verzorgen in het kader van de Katwijkse Duurzaamheidsweek. We starten om 20.00 uur in de Hoofdbibliotheek en er is gelegenheid om vragen te stellen. Jaap Tielbeke (1989) is klimaatjournalist en redacteur van De Groene Amsterdammer. Hij schreef de boeken Een beter milieu begint niet bij jezelf (2020) en We waren gewaarschuwd (2022). Hij komt 10 oktober, op de dag van de Duurzaamheid, een lezing geven over deze twee werken. Daarnaast is er veel ruimte voor vragen.

De verantwoordelijken tot verantwoording roepen
In zijn lezing zal Jaap Tielbeke ingaan op de ‘mythe van de groene consument’. We staren ons blind op persoonlijke gedragsverandering en technologische innovatie, terwijl echte verandering begint bij de politiek. Niet bij de aanschaf van een Tesla, maar bij het investeren in het openbaar vervoer. Niet bij een bekering tot veganisme, maar bij het afschaffen van intensieve veehouderij. Hij pleit de burger niet vrij van actie, maar laat zien hoe we de echte verantwoordelijken ter verantwoording kunnen roepen.

Katwijkse Duurzaamheidsweek
Tijdens de Katwijkse Duurzaamheidsweek laten de koplopers en actieve organisaties op gebied van duurzaamheid zien wat ze zoal doen om Katwijk een stukje mooier te maken. De Katwijkse Duurzaamheidsweek is een initiatief van het Katwijks Collectief Bewust aan de Kust, dat bestaat uit diverse bewonersinitiatieven op het gebied van duurzaamheid, groen en milieu.

Erbij zijn?
Zin om naar deze interessante en vooral actuele lezing te komen? Dat kan op maandag 10 oktober om 20.00 uur in de Hoofdbibliotheek. Een kaartje kost € 3,-. Kaarten zijn te koop via Activiteiten op www.bibliotheekkatwijk.nl en in de bibliotheekvestigingen in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg.