Filmavond over laaggeletterdheid en onverwachte vriendschap

Gepubliceerd op: 22 augustus 2022 15:09

Bibliotheek Katwijk heeft op woensdagavond 14 september om 19.30 uur een mooie filmavond op het programma staan in de vestiging Hoornes/Rijnsoever. De keuze voor de film is gevallen op een Franstalige boekverfilming uit 2010 die gebaseerd is op een boek van Marie Sabine Roger. De film past uitstekend binnen de Week van Lezen en Schrijven, een week waarin honderden gemeenten, bibliotheken, ziekenhuizen en vrijwilligersorganisaties extra aandacht vragen voor het verminderen en voorkomen van laaggeletterdheid in Nederland.

Germain, een 45-jarige Fransman woont op het platteland van Frankrijk en leidt een simpel leven. Hij is nagenoeg analfabeet en wordt daarom ook vaak door zijn vrienden belachelijk gemaakt voor zijn ‘onontwikkelde hoofd’. Om hieraan te ontsnappen, gaat hij regelmatig naar het park om de duiven vanaf een bankje te tellen. Zo ontmoet hij Margueritte, een gepensioneerde oude dame die heel wat heeft meegemaakt en bovendien ook erg belezen is. Al gauw groeit er een warme vriendschap en neemt Gisèle Gérard mee in de wereld van de Franse literatuur. Zijn leven zal voorgoed veranderen.

Activiteiten

In de pauze is Wethouder Soetendal aanwezig en gaan we met hem in gesprek over de mogelijke impact van laaggeletterdheid. Zo’n 2,5 miljoen volwassenen hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak missen zij ook de digitale vaardigheden om goed om te gaan met een computer, smartphone en tablet. Verder is er een korte quiz gepland, die we samen met elkaar gaan spelen.

Toegangskaarten

Wees van harte welkom op deze filmavond op woensdagavond 14 september om 19.30 uur in de vestiging Hoornes/Rijnsoever. Er zijn 60 plaatsen beschikbaar. Toegang: € 6,50 voor leden en € 8,50 voor niet-leden. Kaarten zijn te koop via Activiteiten op www.bibliotheekkatwijk.nl en in de bibliotheekvestigingen in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg.