Filmavond met overtuigende Nederlandse oorlogsfilm

Gepubliceerd op: 10 maart 2022 15:22

In mei programmeert Bibliotheek Katwijk een grootse oorlogsfilm (2020) van Nederlandse bodem die bovendien erg goede recensies kreeg. Op donderdag 19 mei om 19.30 uur in de theaterzaal van Dorpshuis Valkenburg draait het om de bijna vergeten strijd die eind 1944 in Zeeland en het noorden van België door de geallieerden is gevoerd om de toegang tot Antwerpen in handen te krijgen. Een film om te gaan zien!

Regel hier gelijk een kaartje voor deze filmavond

Actuele boodschap

Najaar 1944. Nederland denkt even bevrijd te zijn door de geallieerden, maar de Duitsers drijven hen terug: de Slag om de Schelde is gaande. Een grote zeeslag vindt plaats in Zeeland en West-Brabant. De slag is beslissend voor het verloop van de Tweede Wereldoorlog. In de bloedige strijd kruisen de wegen van verschillende personen elkaar. We volgen onder andere Marinus, een jonge Nederlandse man die aan de kant van de Duitsers vecht. Ook volgen we William, een verdwaalde Britse zweefvliegtuigpiloot die crasht met zijn vliegtuig in Zeeland, en Teuntje, die deel uitmaakt van een verzetsbeweging nadat ze te weten komt dat haar broer bij het verzet zit. Het leven van deze mensen raakt onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Een Nederlandse oorlogsfilm die laat zien dat je in oorlogstijd niet voortdurend de oren van elkaars hoofd babbelt, want mensen zijn dan juist voorzichtig met wat ze zeggen. Het verhaal wordt vooral in beelden verteld. De film toont nergens valse heroïek of verheerlijking van oorlogsgeweld maar zet juist in op angst, pijn en verlies. Zowel vuurgevechten als het dagelijks leven onder het juk van de nazi’s maken onderdeel uit van de film. Door vele kanten van het oorlogsverhaal te belichten, groeit het besef van het enorme belang van vrijheid.

Toegangskaarten

Wie belangstelling heeft om deze authentieke film op donderdagavond 19 mei om 19.30 uur in Dorpshuis Valkenburg mee te maken, kan kaarten kopen via de knop bovenaan dit bericht of in de bibliotheekvestigingen in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. Toegang: € 6,50 voor leden en € 8,50 voor niet-leden.