Concertlezing 'De rechtvaardigen' van schrijver Jan Brokken

Gepubliceerd op: 1 juli 2021 15:01

Een hoogtepunt in de bibliotheek in mei wordt ongetwijfeld de concertlezing ‘De rechtvaardigen’ met schrijver Jan Brokken. Een indrukwekkende voorstelling met verhalen van Jan Brokken en muziek van Lidy Blijdorp (cello) en Tobias Borsboom (piano). Op dinsdagavond 10 mei is het vanaf 19.30 uur genieten in gemeenschapshuis de Burgt in Rijnsburg. Van Jan Brokken die niet alleen een meesterlijk schrijver maar ook een weergaloos verteller is én van prachtige muziek. Een aanrader!

Regel hier gelijk een toegangskaart voor een bijzonder mooie avond

De rechtvaardigen

In dit muziek- en tekstprogramma draagt Jan Brokken twee verhalen voor uit zijn internationale bestseller: De rechtvaardigen. Eén verhaal gaat over de redder, namelijk de Nederlandse consul in Litouwen Jan Zwartendijk, die er als Nederlandse diplomaat in slaagde om grote aantallen joden een visum voor Curaçao te verstrekken. Brokken schat dat hij op die manier tienduizend joden het leven heeft gered. Het andere verhaal gaat over de geredde Joodse vluchtelingen Leo en Bella Adler. Twee aangrijpende verhalen over een van de grootste reddingsoperaties uit de Tweede Wereldoorlog.

Taal en muziek komen samen

Musici Lidy Blijdorp en Tobias Borsboom, die eerder diepe indruk maakten met hun optreden bij Podium Witteman, voeren werken uit van Dmitri Sjostakovitsj, de Nederlandse componist Henriëtte Bosmans, Maurice Ravel (Kaddisj, het Joodse gebed voor de doden), Max Bruch, Ernest Bloch (o.a. het meeslepende Prayer) en Franz Schubert.
Samen met de mooie verhalen die Jan Brokken vertelt, laat het programma een diepe indruk achter. “Woorden verklaren zaken, maar noten kunnen beter en preciezer de bijbehorende gevoelens uitdrukken. Waar mijn taal ophoudt, begint de muziek. Waar de muziek ophoudt, begint de taal”, zegt Brokken zelf.

Toegangskaarten en signeren

Het is een bijzondere ervaring om het muziek- en tekstprogramma ‘De rechtvaardigen’ bij te wonen. Iedereen is welkom op dinsdagavond 10 mei om 19.30 uur in gemeenschapshuis de Burgt in Rijnsburg. Deze avond is er ook boekverkoop door The Read Shop Rijnsburg en signeert Jan Brokken zijn boek ‘De rechtvaardigen’.

Toegangskaarten zijn te verkrijgen via de link bovenaan dit bericht én in de bibliotheekvestigingen in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. Prijs: € 8,- voor leden en € 10,- voor niet-leden. Deze activiteit is mogelijk gemaakt met steun van de provincie Zuid-Holland.