Een avond 'Aan zee' met Martin Hendriksma

Gepubliceerd op: 7 februari 2022 11:29

Martin Hendriksma schreef het alom geprezen boek ‘Aan zee: een kroniek van de kust’. Over de geschiedenis van de Nederlandse kust, van Cadzand tot Rottumeroog, en over hoe de Nederlander de afgelopen vijf eeuwen langzamerhand de kust ontdekte. Hoe het strand van onheilsplek veranderde in ons favoriete oord van ontspanning. Op woensdag 23 maart om 19.30 uur komt Hendriksma in de Katwijkse Hoofdbibliotheek vertellen over de gevolgen van die massale kustliefde. Met speciale aandacht voor Katwijk én met een ludieke kustkwis.

Regel gelijk een toegangskaart voor deze avond 'Aan zee'

Aan zee

Drie jaar lang verzamelde Martin Hendriksma verhalen over de Nederlandse kust. Zijn boek ‘Aan zee’ is een royaal geïllustreerde kroniek van vijfhonderd jaar kustbeleving. Van watervloed, slavernij, armoede en oorlog, maar ook van vrijheid en zorgeloos geluk. Van al onze landschappen houden we het meest van de kust. Het strand vormt een laatste plek waar jong en oud, arm en rijk elkaar tegen het lijf lopen. Hoe een onherbergzame zandwoestijn, voortdurend bedreigd door het water, kon uitgroeien tot favoriet oord van ontspanning. En daarbij is altijd de vraag en misschien wel de waarschuwing: hoe houden we onze kwetsbare, soms overvolle ‘gouden rand’ in de toekomst leefbaar?

Veel meer dan over de zee en het strand gaan de verhalen over mensen. Lotgevallen van kleurrijke kustbewoners en historische gebeurtenissen smeedt de geboren verteller Hendriksma aaneen tot een keten van vermakelijke verhalen, een verzameling reportages en kleine geschiedenissen. Zijn aanstekelijke enthousiasme geeft zijn verhalen glans, zowel in het boek als ook op de avond ‘Aan zee’ in Bibliotheek Katwijk.

Kustkwis

Martin Hendriksma houdt op woensdag 23 maart om 19.30 uur een uiterst boeiende lezing in de Hoofdbibliotheek over de geschiedenis en toekomst van de Nederlandse kust. Inclusief een speciale kustkwis en met boekverkoop door Readshop Rijnsburg belooft het een zilte avond te worden.

Toegangskaarten

Je kunt erbij zijn op 23 maart. Toegangskaarten zijn te koop via de knop bovenaan dit bericht én in de bibliotheekvestigingen in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. Prijs voor bibliotheekleden € 4,- voor leden en voor niet-leden € 6,-. Toegang is alleen mogelijk op vertoning van een coronatoegangsbewijs.